– Vi skal oppføre oss som små selv om vi blir større

Pareto Bank er ikke den største banken i Norge, men vokser stadig. Likevel understreker kundeansvarlig Jens Christian Meinich fordelene med å være en mindre bank. Så hvordan merker kundene disse fordelene? Og hvordan er arbeidsdagen? Vi møtte Jens og hans kollega Iselin til en prat om flate strukturer, kundeforhold og litt om fritidssysler som tar oss hele veien over Grønland.

Jens Christian Meinich har en master i finans fra University of Denver, Colorado, mens Iselin Tanke Berg er siviløkonom fra Handelshøgskolen i Bodø. Begge jobber med eiendomsfinansiering. Iselin har vært i banken i femten år og er assisterende banksjef, mens Jens er kundeansvarlig og har vært i Pareto Bank siden 2017.

Gratis e-bok: «Slik lykkes du med eiendomsutvikling»

Nærhet til kundene

– Å være kundeansvarlig betyr at jeg blir godt kjent med kundene, forteller Jens. Jeg jobber hovedsakelig med finansiering av næringseiendom og boligutvikling, og følger både prosjekter og kunder tett fra start til mål. Det bygger langvarige forhold og tillit, som ikke alltid er så enkelt i større banker.

-Kundene forholder seg til meg gjennom hele prosessen. I klartekst betyr det at jeg er med fra første kontakt og kredittvurdering – og loser dem deretter gjennom godkjenning, utbetaling og oppfølging av prosjektene helt til banken en dag har fått pengene tilbake, sier Jens.

I mellomtiden er det mye interessant som skjer, forteller Iselin:

-I tillegg til det som følger med kundekontakten, ligger alle muligheter til rette for at vi kan engasjere oss i banken og bidra i ulike prosjekter. Det gir varierte oppgaver, men også en mulighet for å kunne jobbe på tvers av avdelinger, som igjen gir økt forståelse og kunnskap.

HubSpot Video

Prosjektbanken for næringslivet

Pareto Bank er en prosjektbank for næringslivet med 60 ansatte. Selv om banken vokser, mener begge at det er viktig å beholde trekkene ved Pareto Bank som siden start har vært bankens styrke: nære og langvarige kunderelasjoner, samarbeid på tvers og ubyråkratiske beslutningsveier.

-Vi skal oppføre oss som små selv om vi blir større. Gründer-spiriten er viktig. Det skal også være litt hyggeligere og litt løsere snipp i kundemøter med oss, sier Jens.

Iselin trekker også fram det sosiale:

– Det er mye latter og godt humør på jobben, og det tar vi med oss inn i kunderelasjonene.

Jeg tror at kundene ser at vi er faglig gode og at de kan bruke oss som sparringpartnere. Raske svar og tilbakemeldinger er viktig for kundene våre, så i perioder jobber vi mye. Vi ønsker å være med og bidra til at kundene våre lykkes. Det er med på å gjøre jobben vår enda morsommere og ikke minst spennende.

Kontakt oss om eiendomsfinansiering

Work/life balance – å balansere jobb og fritid

Til tider er det hektisk å jobbe i Pareto Bank, og det er viktig å kunne hente seg inn igjen resten av dagen og uka. Iselin har to små barn som sørger for at timene blir fylt opp på fritiden, mens Jens er mer opptatt av å komme seg ut.

Han fullførte to maratonløp i fjor og tidligere i år kunne du se ham trene langs Frognerkilen, der han trakk tunge bildekk etter seg. Han gikk nemlig på ski over Grønland i mai. Fra vest til øst. Det krever forberedelser, men gir også et overskudd han kan ta med seg inn i arbeidet i banken:

-For meg er dette avkobling fra arbeidet og en interesse som tar meg bort fra jobb. Samtidig gir det meg noe annet enn finans å snakke om i kundemøtene. Mange av kundene våre synes løping og ski er interessant, og det er gøy å få gode kunderelasjoner gjennom dette, sier han.

Apropos forholdet mellom jobb og fritid: Grønlandske myndigheter krever en bankgaranti fra dem som skal krysse øya. Jens fikk sin bankgaranti fra Pareto Bank. Work/life balance i praksis.

-Work/life balance er viktig, det merket jeg etter den første mammapermen, sier Iselin. Da spurte sjefen hvordan jeg hadde det og minte meg på jeg skulle kunne kombinere livet og karrieren. Det var godt å høre.

Fremtidsutsikter for Iselin, Jens og Pareto Bank

-Som kundeansvarlig har vi mye ansvar, og hverdagen kan fort bli hektisk mellom fokus på familie på hjemmebane og utfordrende oppgaver på jobb. Med over 14 års fartstid i banken så vet jeg at jeg bidrar til å skape noe viktig, både for kunder og banken. Jeg er veldig glad i arbeidsplassen min, og stolt av at vi har et så godt og inkluderende arbeidsmiljø. Jeg skal fortsatt bidra til at Pareto Bank er Norges beste arbeidsplass, sier Iselin.

-Jeg kommer til å ta mer teamansvar og utvikle min egen portefølje. Jeg skal selvsagt også bidra til at banken omstiller seg, er dynamisk og har effektive prosesser. Jeg vil at vi skal gjøre kredittprosessene så effektive som mulig og være en av de raskeste bankene i Norge, sier Jens.

En bank som vokser ansetter stadig nye medarbeidere. Iselin har ett råd til dem som lurer på en jobb i Pareto Bank:

– Søk! Du får være med og jobbe med kunder i alle prosesser fra første dag. Du er med i møtene og du skriver notatene som blir presentert for kredittkomiteen og kanskje for styret. Dessuten er det hyggelig å komme på jobb.

Jens legger til at beliggenheten er god:

– Nye, freshe lokaler i Vika midt i Oslo sentrum. Og vi har god kantine, sier han.

Jeg sa jo det er Norges beste arbeidsplass, avslutter Iselin med et smil.

New call-to-action