Blogg 3

Svingninger i inntekter og utgifter grunnet sesongvariasjoner kan skape alvorlige utfordringer for likviditeten i en virksomhet. Å utarbeide likviditetsprognoser kan ta av for noe av det verste presset. 

Tenk deg en bedrift som har hatt god omsetning og levert rekordoverskudd for fjoråret, men som likevel opplever at kassen er tom etter et halvt år. Verken bedriftseier eller økonomiansvarlig skjønner hvorfor likviditeten er så dårlig når virksomheten går så bra. Og banken klør seg i hodet over behovet for kassakreditt eller lån, når årsregnskapet viser et eneste stort pluss. Hvorfor har denne situasjonen oppstått? 

Last ned gratis e-bok: «Arbeidskapitalstyring og planlegging av lønnsom vekst»

Lang tid fra salg til betaling kan bety likviditetsutfordringer

Noe av forklaringen er at salg tar tid. Fra du starter en innsalgsprosess, til kunden har signert og du har fått betaling, kan det gå måneder. Og i mellomtiden har du flere utgifter som må håndteres. Derfor kan du ha pipelinen full av signerte kontrakter, men likevel mangle kontanter.

Hvis du i tillegg selger på kreditt, tar betalingen enda lenger tid. Om du kvier deg for å sende ut purringer eller skjerpe kredittiden overfor verdifulle kunder, må du kanskje vente ytterligere noen uker, i verste fall måneder. Jo lenger kapitalen din er bundet opp i utestående fordringer, desto dyrere blir det.

Videre kan du tenke på perioder med høytider og ferier, der salgsaktiviteten bremser opp. Når du samtidig har utgifter som feriepenger, skatt eller merverdiavgift på toppen, er det kanskje lettere å forstå hvorfor likviditetsutfordringene oppstår. 

Mange bedrifter har også lån hos banker som skal avdras fast gjennom året, og dette kan forsterke likviditetsutfordringene ytterligere.

Sesongvariasjoner og varelager

Mange bedrifter er også avhengig av å bygge varelager i god tid før varene skal selges og disse er ekstra utsatt for stram likviditet og sesongvariasjoner. 

Sesongvariasjoner handler om endring i etterspørselen av varer eller tjenester i forbindelse med ulike sesonger. Det vil for eksempel være stor etterspørsel etter varmeovner i vinterhalvåret og båter i sommerhalvåret. Dette påvirker bedriftens likviditet fordi inntektene og kostnadene kommer på ulike tidspunkt i året.  

For enkelhetens skyld kan vi eksemplifisere dette med en virksomhet som selger båter. Allerede i november må de begynne å bestille innkjøpene for neste sesong. Varene må bestilles på høsten med noe forhåndsbetaling, produseres i løpet av vinteren, betales senvinter når de skal sendes fra fabrikk, ankommer lageret på våren, og selges i perioden mellom april og september. 

For å selge må bedriften markedsføre produktene, og er kanskje nødt til å bruke ressurser på messer og markedsføringskampanjer før salgssesongen er i gang. Nesten alle kostnadene til bedriftene må da betales før inntekter fra salget har begynt å gjøre seg gjeldende.

Resultatet er at arbeidskapitalbindingen blir veldig høy og likviditeten kritisk lav. Samtidig viser årsregnskapet fra foregående år at bedriften vokste med 40 prosent, og går med et solid overskudd. Forklaringen på dette er at det ofte er forskjell på hvilket resultat driften generer og hvilken kontantstrøm driften genererer. Likviditet og resultat betegner to forskjellige forhold.

Les også: 6 tips til å forbedre likviditeten i virksomheten - arbeidskapitalstyring i praksis

Forskjellen på likviditet og årsregnskap

Et årsregnskap er virksomhetens offentlige regnskap, og gir en oversikt over selskapets resultat eller økonomiske stilling innenfor en 12 måneders periode. Det årsregnskapet imidlertid ikke sier noe om, er hvordan inntekter og kostnader er periodisert, bedriftens binding av arbeidskapital innenfor et år og dens løpende betalingsevne gjennom året.

Den viktigste årsaken til avvik mellom et årsregnskap og den faktiske likviditeten utover arbeidskapitalendringer er de investeringene som et selskap gjør i løpet av et år. En investering vil ofte aktiveres i selskapets balanse og avskrives over flere år fremover, men selskapet må likviditetsmessig betale for hele investeringen umiddelbart. Dette medfører at kontantstrømmen i et selskap kan være sterkt negativ til tross for et stort overskudd i regnskapet.

Gjennom analyse av månedlige eller kvartalsvise regnskapsrapporter kan du likevel bruke regnskapet til å forstå selskapets kapitalbehov, prøve å avdekke hva som påvirker likviditeten mest og planlegge tiltak deretter. I denne sammenheng kan det være nyttig å lage gode likviditetsbudsjett og -prognoser for bedriften. Kort forklart er det nødvendig å lage gode oversikter over når inntekter kommer inn og hva slags løpende kostnader bedriften har. Hvis du får en oversikt over pengestrømmen i bedriften, får du bedre kontroll på innbetalinger og utbetalinger i en gitt periode.

Følgende tiltak bør vurderes for å forbedre likviditeten: 

  • Skjerpe kredittider mot leverandører og kunder. Sikre at du får raskest mulig innbetaling fra kunder og senest mulig betaling mot leverandør
  • Planlegg og optimaliser omløpshastigheten i varelageret
  • Legg store investeringer til sesonger der det er riktig likviditetsmessig
  • Kartlegg utgifter som kommer til samme tid hvert år, og legg dette inn i planleggingen 
  • Sørg for at forpliktelser overfor banker som avdrag kommer på «riktig» tidspunkt i forhold til selskapets likviditetstilgang

Ifølge en undersøkelse gjengitt i Revisjon og Regnskap, som omhandler rutiner for likviditetsstyring i mellomstore bedrifter, oppga kun 12 prosent at de brukte konkrete verktøy for planlegging og oppfølging av likviditet. Dette gjør bedriftene ekstra sårbare. Med en likviditetsprognose kan du planlegge lønnsom vekst, og også planlegge for perioder du trenger ekstern finansiering. 

Les også: Voksesmerter? Slik sikrer du kontrollert vekst

Likviditetsprognoser kan sikre arbeidskapitalen

Med gode analyser kan du begrunne ovenfor banker, styret og eiere hvorfor du trenger mer kapital. For en bank kan det være vanskelig å skjønne behovet for arbeidskapital kun ut ifra et historisk årsregnskap. En god likviditetsprognose og en arbeidskapitalanalyse vil gi banken en bedre forståelse av virksomheten, som igjen gjør det lettere å gi kreditt.

Om du ønsker å få flere råd og tips til hvordan du kan forbedre likviditeten og rigge virksomheten din for vekst, kan du ta en kikk på vår nye e-bok «Arbeidskapitalstyring og planlegging av lønnsom vekst». Du kan laste den ned helt gratis ved å følge lenken nedenfor. 

Last ned gratis e-bok:  «Arbeidskapitalstyring og planlegging av lønnsom vekst»